Findes der en jordskok, som ikke visner ned?

Jeg har i flere år haft jordskokker af en blomstrende art. Hver efterår visner den overjordiske stængel ned. Nu har jeg i de sidste 3 år fået nogle nye, som blomstrer meget flot, og disse visner også ned til over jorden hvert efterår.

I weekenden havde jeg en gæst, som påstod, at hendes forældres jordskokker aldrig visnede ned til over jorden. De bor på Midtsjælland. Det undrede mig en del, og jeg tror, hun må tænke på en anden plante.

Med venlig hilsen
Vibeke, november 2008

Svar

Måske har du ret i, at hun tænker på en anden plante. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en stedsegrøn art af jordskokker. Og Midtsjælland har et temmelig koldt vinterklima med lave temperaturer. Du må gå hende lidt mere på klingen, hvis du vil have en forklaring på den påstand. Jeg kan ikke engang komme med et bud på, hvilken plante, hun tænker på.

Eller også har hun misforstået det med, at jordskok er vinterhårdfør og kan blive stående ude i haven hele vinteren, og forveksler det med, at planten overvintrer grøn.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Findes der en jordskok, som ikke visner ned?