Hvorfor bliver mine gulerødder afstumpede?

Mine gulerødder har igennem flere år opført sig mærkeligt. De kommer godt igang med at gro, har pæn top og udvikler en pæn tykkelse, men de bliver ikke mere end 5–8 cm. lange. Afslutningen på dem er meget brat, ikke den spidse eller afrunde ende, som de normalt har.

De står ikke samme sted hvert år.

Før problemet kom, dyrkede jeg meget fine gulerødder. Forrige år var gulerødderne rimelig gode, og jeg troede, at problemet var løst, men sidste års høst var ringe.

Jeg dækker altid med et tykt lag halm, kan det have nogen indflydelse?

Med venlig hilsen
Bente Jacobsen, januar 2009

Svar

Jeg sidder og overvejer, om du har købt en anden sort end tidligere. Der findes sorter, som bliver korte og tykke – det gælder ofte sorter, som betegnes cylinderformet. De er velegnet til stiv lerjord, hvor gulerødder kan have svært ved at komme i dybden. Men de har normalt en spids afslutning.

Sidste år var jorden meget tør, da gulerøddene skulle sende rødderne nedad. Måske er det grunden hertil – den manglende naturlige spids kunne tyde herpå. Jeg har ikke umiddelbart andre forklaringer. Sommeren 2007 var meget fugtig, og her var dine gulerødder jo rimelig gode.

Prøv som tidlig gulerod at købe et brev af sorten Nantaise – det er en lang cylinderformet gulerod, og se om du får lange gulerødder ud af det.

Hvis du har en stiv lerjord, kan du prøve at løsne jorden godt i dybden nogle uger, inden du skal så gulerødderne. Man skal aldrig løsne jorden lige inden såning, da den er bedre at så i, når den er faldet lidt sammen, f.eks. efter en regnbyge.

Hvis halmdækket er ovenpå jorden, vil det ikke forbruge kvælstoffet i jorden, og det burde dæmpe fordampningen, så der var mere vand til gulerødderne. Så alt andet lige, burde halmdækket give bedre gulerødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor bliver mine gulerødder afstumpede?