Hvor langt væk fra vejen skal køkkenhaven anlægges?

Jeg bor med have op ad en vej med en del biltrafik. Hvor langt fra vejen skal man for, at grøntsagerne i ens køkkenhave ikke optager for meget forurening fra bilerne?

Jeg har et højt syrenhegn direkte til vejen. Påvirker det sikkerhedsafstanden?

Med venlig hilsen
Jakob Leer, marts 2002

Svar

Det er heldigvis sådan, at efter at den blyfri benzin er slået igennem, kommer der ikke megen farlig forurening fra bilerne længere; og katalysatorerne hjælper også. Det, der kan være tale om i denne forbindelse, er dels sodpartikler fra dieselbilerne, dels gummistøv fra dækslid. Hvad der måtte være af ubehagelige luftarter fra biler uden katalysatorer, vil spredes i atmosfæren og ikke forurene grønsagerne. Partiklerne – hvad enten det er sod eller gummi – er farligst, når de indåndes. Skulle der sætte sig noget på grønsagerne, vil det blive vasket af, når man gør dem i stand. Og meget vil blive fanget i syrenhegnet, så jeg mener ikke, man behøver at være bekymret for at dyrke grønsager op ad en vej.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor langt væk fra vejen skal køkkenhaven anlægges?