Kan jeg lægge snittet halm mellem jordbær?

Da jeg har let adgang til snittet halm, vil jeg spørge om det er en god ide, at lægge det imellem jordbær rækkerne.

Med venlig hilsen
Finn Jensen, april 2009

Svar

Halm er et fint dækkemateriale til at udlægge oven på jorden i haven for at forhindre ukrudt i at spire og minimere fordampningen fra jorden. Og til at lægge mellem jordbær, så man får rene og pæne jordbær. Halmdække skal som anden jorddække først lægges ud, når jorden er blevet godt varm, normalt sidst i maj til først i juni.

Men jeg har kun prøvet med almindelig halm, ikke snittet halm. Så du må selv vurdere, hvordan det opfører sig i forhold til halm. Jeg kunne forestille mig, at det let blæses væk med vinden, hvilket ikke er tilfældet med halm, når det først er ligger der og har fået en gang regn.

Men uanset, hvordan du bruger halmen oven over jorden, så hold den over jorden, da den vil bruge kvælstoffet i jorden til omsætning af halmen. Det vil sige at halm muldet ned i jorden så at sige snupper kvælstoffet for næsen af planterne, som skulle have brugt det til vækst. Det vil i praksis sige, at du skal rive halmen af dine jordbærbede, inden du nedlægger dem og laver jordarbejde på arealet.

Jeg ville gætte på, at det er sværere at samle snittet halm sammen og holde den fra at komme ned i jorden. Hvis du mulder det med ned, så skal du tilføre ekstra kvælstof til den periode, hvor halmen omsættes. Kvælstoffet frigives selvfølgelig igen, når halmen er nedbrudt. Men det gør det sværere at styre kvælstofforsyningen til planterne.

Der findes et par bøger at dyrke hele haven med halm- og hødække og dyrke haven gennem dette dække. De er skrevet af en amerikaner ved navn Ruth Stout – det er årtier siden, men den ene, The Ruth Stout no-work garden book, blev oversat til dansk og hedder »Den nemme have« og er udgivet af forlaget Lindhardt og Ringhof i 1986.

Den nemme have kan endnu lånes via biblioteket – reserver den på bibliotek.dk. Det er et godt biblioteksvæsen, vi har i Danmark – 23 år efter udgivelsen er der stadig 43 eksemplarer på hylderne rundt om i Danmark, og via bibliotek.dk kan du få et eksemplar hjem til afhentning på dit eget bibliotek. Og endda få besked, når den er der.

Den engelske udgave kan stadig købes via netbutikker.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg lægge snittet halm mellem jordbær?