Kan blade af radiser spises?

Jeg har i drivhuset dyrket de flotteste radisser af sorten Chineese Red Meat. De står store og flotte, men har desværre ikke nogen svulmende rod på til at spise.

Men kan man egentlig spise toppene, som man kan spise rødbedetoppene?

Med venlig hilsen
Natalie Pedersen, maj 2009

Svar

Jeg kender ikke sorten, men har nu læst mig til, at de skal dyrkes under kølige forhold og bliver bedst sået om efteråret. Måske er det forklaringen på den manglende rodudvikling, at de simpelthen har det for varmt. De ser ellers flotte ud – jeg fandt foto hos RareSeeds.

De 6–7 radisesorter, jeg har ude i haven, har ikke spiselige blade i rå tilstand som rødbedeblade – jeg har lige afprøvet dem alle. Bladene har små stikkende »hår« og er ru. Men det er måske anderledes med ‘Chineese Red Meat’.

Umiddelbart ville jeg mene, at radiseblade kan spises uden risiko, og en søgning på Google på Radish leaves giver mange sider med, at radiseblade kan spises. Her kan du finde inspiration. Måske mister de hårene ved tilberedning, ligesom brændenælder gør. Det ville da være fint, hvis de smager godt – så toppen også kan bruges.

radistop

Måske skal vi til at se nærmere på radisen fra denne vinkel – om der er en god top. Foto: Karna Maj

Hvis du ikke kan spise dig igennem bladene, så har jeg et andet forslag. Du kan lade dem stå og blomstre og sætte frøskulper. Måske giver det nogle store lækre skulper. Se mere om det emne i artiklen Radiser. Nogle af dem kan du høste frø af.

Hvis du har flere frø – eller selv høster nogle, så prøv at så i første halvdel af august. Hvis du får held med det, så er et foto af dem til vores radiseartikel meget velkommen. Gerne et, hvor der er en overskåret radis med, så man kan se det indvendige røde kød.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan blade af radiser spises?