Hvor slem er en forgiftning efter indtagelse af bitter squash?

Jeg har et barnebarn på knap 2 år, som i fredags spiste 3 bittesmå stykker af min datters squashkage. Min datter havde desværre ikke smagt på squashen, og da hun selv spiste et lillebitte stykke af kagen, smagte den grimt og bittert.

Mit barnebarn reagererede med høj feber næste morgen tidlig med næsten 40 graders feber, og de ringede til vagtlægen et par gange og fik at vide, at det IKKE kunne skyldes kagen! Hans feber forsvandt da rimeligt i løbet af lørdagen men så fik han et rødt udslet over hele kroppen, det er ved at forsvinde, men nu har han det i hovedet! Mit barnebarn kom til egen læge i går, tirsdags, denne mente, at han var allergisk og fik da antihistamin! Men heldigvis gik min datter ind og så, hvor farlige og giftige disse squash kan være, så nu skal han i morgen have taget blodprøver! Ja, selv ikke lægerne ved noget!

Kan dette giftstof have indflydelse på hans evt. lever, eller har forgiftningen været så lille? Jeg synes, at man bør gøre mere opmærksom på, hvor farlige disse squash kan være. Jeg vidste det heller ikke før nu!

Jeg vil gerne have et svar herpå, tak.

Med venlig hilsen
Kirsten Juel Grand, september 2009

Svar

Vi har jo netop med vores tidligere svar på spørgsmålet Hvorfor er vores squash bitter og besk advaret imod de bitre frugter af squash og vintergræskar. Det er jo forfærdelig, hvis jeres lille barnebarn er blevet syg af at spise af en kage med bitre squash og med alvorlige følger.

Vi har ingen læger tilknyttet Havenyt.dk, så vi kan desværre ikke udtale os om forgiftningens eventuelle omfang. Det må I snakke med lægen om, eller I kan prøve at kontakte Giftlinjen ved Bispebjerg Hospital – de har tlf. 82121212.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor slem er en forgiftning efter indtagelse af bitter squash?