Hvorfor danner nogle hvidløg kun et fed?

Nu er jeg nået til at skulle bruge de små hvidløg. Det har undret mig, at jeg i år har en del små hvidløg, som istedet for små fed, har dannet kun eet ret stort fed. Dejligt for køkkenet. Men hvorfor danner nogle kun eet stort fed? Det har jeg ikke set de andre år.

Med venlig hilsen
Clara Andersen, januar 2003

Svar

Du har ret – det er faktisk en fordel i køkkenet med de hvidløg, som kun har dannet et stort fed. Jeg har set, at man faktisk kan købe en sortering kun med sådanne hvidløg – jeg tror de var chilenske.

Disse udelte hvidløg er hvidløgsplantens måde at sige på, at der ikke var energi til at lave flere fed. Hvis du lader dem stå på voksestedet, vil de næste år blive til et flot stort hvidløg, der deler sig i mange fed.

Jeg har gennem årene en hel del gange haft nogle rækker, hvor der var mange hvidløg, som ikke delte sig i fed, og det er ærgerligt, da det giver et lille udbytte i forhold til de normale store flotte hvidløg. Dyrkningen påvirker i høj grad hvidløgenes størrelse, og jeg har hver gang kunnet se en eller flere af disse forhold spille ind:

  • Der er sat for små fed.
  • Der er ikke gødet tilstrækkeligt.
  • Planteafstanden er for lille.
  • Der er for megen konkurrence fra naboplanter.
  • Fedene er sat i foråret og får derved en kort vækstsæson.

Derfor skal man altid bruge de største og flotteste hvidløg til sætteløg, sætte dem i efteråret, give hvidløgene tilpas med gødning, god plads og holde bedet fri for ukrudt.

Hvis man vil avle bevidst efter at få udelte hvidløg, så skal man gå den modsatte vej: bruge små fed som sætteløg og sætte dem med lille afstand. Man kan også sætte hvidløgenes topløg i eftersommeren. De udvikler med sikkerhed små runde hvidløg, der ikke deler sig.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor danner nogle hvidløg kun et fed?