Kan man spise blomster fra alle squashplanter?

Mit spørgsmål lyder kort og godt: Kan man spise blomsterne fra alle squashplanter?

Vi dyrker for første gang i år butternut squash med stor succes på friland, og her er blomsterne ligesom »pelsede« på indersiden af kronbladene. Men kan man spise dem alligevel, eller vil det ikke være nogen nydelse?

Er der i øvrigt forskel på, om man »helst« benytter han- eller hunblomster i madlavning?

Med venlig hilsen
Tine Jørgensen, september 2009

Svar

Alle blomster af spiselige squash og græskar er spiselige. Hvor stor nydelsen er ved at spise de pelsede, aner jeg ikke. Jeg har fundet én der har spurgt om det på en amerikansk side – svaret var det samme, »ved ikke, men hvorfor ikke prøve«. De skal almindeligvis farseres og bages, så det kan være, man ikke lægger så megen mærke til »pelsen« derefter. Jeg vil gerne høre, hvad resultatet bliver!

Forskellen ved at bruge han- eller hunblomster, er at hanblomsterne er overflødige (bare man lader et par stk. stå tilbage på planterne). Hunblomster spiser man vist kun, hvis man vil nedsætte produktionen af frugter, da man ville tage blomsten, før bestøvningen var færdig.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man spise blomster fra alle squashplanter?