Hvorfor flækker/revner nogle gulerødder?

Hvorfor »flækker« nogle gulerødder? Har det noget og gøre med jordbunden de vokser i?

Med venlig hilsen
Veronika Dahl, januar 2003

Svar

Fænomenet med flækkede gulerødder skyldes primært at jorden gennemvandes grundigt efter en tør periode. Plantecellerne svulmer for hurtigt op og flækker så roden på langs. Jo større gulerod jo mere vand kan den optage, hvilket resulterer i, at det først og fremmest er større rødder, der revner. Tendens til revnedannelse er delvist sortsafhængig. Det har ikke så meget med jorden at gøre, udover vandindholdet i denne omkring roden. Store rødder på grund af for høj kvælstofgødning er ekstra udsatte.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor flækker/revner nogle gulerødder?