Kan man dyrke borlottobønner i Danmark?

Vi har i flere år dyrket både soyabønner (stor succes!), gule bønner og blå bønner (lidt mindre succes – sætter ikke altid an), men nu har jeg »opdaget« borlotto-bønner.

Er der nogen, der ved, om disse nemt kan dyrkes i Syd-Danmark? Dvs. er det generelt varmt nok til dem? Skal den bindes op eller have et hegn eller bare dyrkes som grønne bønner og soyabønner på åbent land?

Jeg har set en masse spændende opskrifter med dem, og det er jo en meget flot bønne, så jeg ville gerne høre andres erfaringer.

Kan man i øvrigt kun bruge dem som bælgede bønner, eller kan man også bruge hele bønnen, dvs. med skal?

Med venlig hilsen
Tine Jørgensen, februar 2010

Svar

Borlottobønner er lige så hårdføre som almindelige havebønner, og de fås både som lave buskbønne og som stangbønner. Dyrkningen er også helt som ved andre bønner.

Borlottobønner har store brede bælge og kan i et tidligt stadie høstes som snitbønne. Senere kan man høste de umodne bønnefrø, og det er virkelig en delikatesse. De kan fryses uden blanchering til vinterbrug og kan tages direkte op af fryseren og koges. Det vil sige ingen udblødning, hvilket betyder at man kan få bønnesalater og chili con carne uden at skulle planlægge et døgn i forvejen. Endelig kan de tørres og gemmes til vinterbrug. Det er der dog ikke ligefrem nogen god forretning, da tørrede bønner er billige at købe.

Borlottobønner er smukke

Her er Borlottobønnerne høstes til brug som friske bønner. Foto: Karna Maj

De skal – ligesom andre bønner – ikke søs førend jorden er godt varm, engang fra sidst i maj og til sankthans. Man kan strække bønne sæsonen ved at så i flere omgange.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke borlottobønner i Danmark?