Kan jeg plante et gammelt aspargesbed om?

Jeg har et gammelt aspargesbed (grønne), som der gennem nogle år er kommet meget ukrudt i. Desuden står planterne ikke længere i rækker. Kan det lade sig gøre at flytte planterne om, så de kommer i rækker og ukrudtet kan fjernes? Hvornår er det bedst at gøre det? Er der nogle forhold vedrørende plantedybde og gødning, som man skal være særlig opmærksom på?

Med venlig hilsen
Jakob Fiellau, januar 2003

Svar

I de første par år lader aspargesplanter sig flytte, hvis rødderne ikke beskadiges. Når man køber planter, er de som regel sået et år tidligere, og de fylder som en stor tallerken, når rødderne foldes ud. De plantes i en grøft ca. 15 cm under jordniveau og uden at rødderne mases eller bøjes. En lille halv meter mellem planterne og en meter mellem rækkerne vil være passende. Sådan med købte planter, og sådan med dine, hvis du graver dem op og genplanter. Siden der ikke mere er styr på dine rækker, er mange af planterne nok selvsåede, og derfor er der sikkert også nogle imellem, som er så unge, at de let lader sig flytte. Slutningen af april/begyndelsen af maj er et godt tidspunkt.

Du har en god mulighed for at svække ukrudtet i bedet her først på sæsonen. Aspargsene skyder først op omkring den første uge i maj. Indtil da kan du en gang om ugen gå det hele over med en ukrudtsbænder. Den tager ikke det fastvoksede, flerårige ukrudt. Til det gælder kun hårdt arbejde: ned på knæ og op med rødderne.

Får du renset bedet, kan du senere på sommeren holde det forholdsvis ukrudtsfrit ved et par gange at dække med 10 cm græsklip. Samtidig gøder græsset, når det nedbrydes. Og lad for Guds skyld hellere dine asparges stå i ukrudt end at nedlægge dem helt. De giver stadig en pæn portion skud, og hvem kan undvære det i den afgrødefattige forsommer?

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg plante et gammelt aspargesbed om?