Danner mine selleri knold, hvis de er plantet for dybt?

Jeg har læst i Havenyt, at det er meget vigtigt, at selleri plantes meget nøjagtigt, som den fremdrevne plante. Desværre lidt for sent – mine selleri blev plantet d. 17. maj, måske lidt dybere end forkulturen, men de står meget flot.

Mit spørgsmål er: Kan jeg nå, på nuværende tidspunkt, at redde sellerihøsten ved at fjerne noget jord omkring planterne, eller kan jeg lige så godt fjerne dem med det samme?

Med venlig hilsen
Bodil Thomsen, juni 2010

Svar

Prøv at skrabe lidt jord væk rundt om sellerierne, så de kommer til at stå i en bred og flad fordybning – men kun hvis det viser sig, at du har ret i din formodning om, at de er blevet plantet lidt for dybt. Selleri er en opsvulmet knold på roddelen, og dækkes den med for meget jord, dannes knolden godt nok, men bliver ret lille. Man kan plante så dybt, at der stort set ingen knold dannes. Med mindre du finder ud af, at de er plantet alt for dybt, skal du ikke rydde dem, men fritlægge med en fordybning og se tiden an.

Fordybningen kan du udnytte ved vanding, da det gør det lidt lettere at vande dem. Selleri må ikke mangle vand, især ikke fra midt i juli. Selleri er faktisk den eneste af rodfrugterne, som ikke indhenter det forsømte ovenpå en tør periode om sommeren.

Nu ved jeg ikke, hvor store dine selleri var, da du plantede dem ud, men det er faktisk bedst først at plante selleri ud, når de er store gode planter, da man så bedre har styr på plantedybden. Og selleri kan fint plantes i første halvdel af juni.

Nedenfor kan du se to billeder fra prikling og plantning af selleri. Det er i priklestadiet, at man ofte får dem plantet for dybt. Selleriplanter kan ikke stå selv, når de prikles. Men efter få dage vokser de oprejst, og der er kun 20 dage mellem de to billeder med prikling og udplantning.

Prikling af selleri

Selleriplanter kan ikke stå selv, når de prikles. Bare sørg for, at de ikke kommer for dybt i jorden, de skal nok rejse sig og vokse lodret i løbet af få dage. Foto: Karna Maj

Udplantningsplanter af knoldselleri

Når selleriplanterne er så store, er det let at undgå at plante for dybt. Her kan man tydeligt se, hvor rod og top skiller. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Danner mine selleri knold, hvis de er plantet for dybt?