Kan et gammelt køleskab bruges til vinteropbevaring?

Kan et gammelt køleskab placeret i et uisoleret skur (og uden strøm på) bruges til vinteropbevaring af frugt og grønt? Eller vil afgrøderne dø af iltmangel i et lukket køleskab, eller mugne pga. den fugt de selv vil frembringe? Mine nuværende opvbevaringsmuligheder er et skur hvor der kommer frost lige så hurtigt som udenfor, eller i en varm kælder der er oplyst hele dagen!

Med venlig hilsen
Lene, februar 2003

Svar

Du har allerede selv set alle faremomenterne for at grønsagerne ikke kan lide det helt tætte køleskab, men du kan jo lave en udluftning i døren, hvor der ikke er fare for at bore ind i kølesystemet, så kølevæsken løber ud og forurener.

Men selv et isoleret køleskab løser jo ikke frostproblemet, når det står frit i et uisoleret udhus. Det vil kun være en kort frist, du har, inden der også bliver frost inde i køleskabet. Isolering giver ikke varme, udsætter kun hvornår frosten også når derind. Så i frostperioder kan du blive nødt til at anbringe en varmekilde derinde til at holde det frostfrit.

En 15 W pære er sikkert nok til at varme så lille et rum op. Du må så finde frem til, hvor lang tid den skal være tændt i forhold til frostgraderne udenfor. Det betyder jo så at dine grønsager skal pakkes i lystætte poser.

En anden mulighed er måske de såkaldte lommevarmere, som man »oplader« ved kogning. De kan måske bruges til de kritiske nætter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan et gammelt køleskab bruges til vinteropbevaring?