Hvordan fjerner jeg græsset inden anlæg af køkkenhave?

Jeg har fornyligt købt en ejendom sammen med min mand, hvor den tidligere ejer havde sået græs på alle 0,8 hektar jord. Nu har jeg et stor stykke græsplæne foran huset, som jeg gerne vil have lavet om til køkkenhave, da det vil være perfekt. Men hvordan får jeg græsset væk uden at brug round-up eller andre sprøjtemidler?

Med venlig hilsen
Sisse Kirstine Jepsen, juli 2010

Svar

En græsplæne er et udmærket udgangspunkt for at anlægge en køkkenhave helt fra bunden af. Det kan være fristende at skrælle græstørven af, men for at få en god dyrkningsjord, er det bedre at beholde alt det organiske materiale fra græstørven i den ny køkkenhaves jord.

Græs kan du kvæle ret hurtigt ved at dække arealet med sort plast. Og derefter kan du opdyrke jorden. Du kan også vende græstørven ned – den vil nå at formulde hen over vinteren, så du har en fin køkkenhavejord næste forår.

Hvis det er et stort areal, kan du overveje at få en landmand til at pløje stykket for dig. Men det afhænger jo af indkørselsforhold. Og hvis du vælger den løsning, er det vigtigt, at der ikke køres med store maskiner på din jord, hvis den er våd som her i en regnfuld august. Det vil give traktose og dårlige vækstforhold for kommende planter.

Du kan læse mere i artiklen Anlæg en køkkenhave i græsplænen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan fjerner jeg græsset inden anlæg af køkkenhave?