Hvornår skal gulerødder tages op til opbevaring?

Vi har et stort højbed med sommergulerødder, som vi har gået og spist lidt af den sidste halvanden måned. Nogle af dem er ikke vældig store endnu. Men der kan jo pludselig komme frost, og jeg lurer på, hvordan jeg bedst skal opbevare dem vinteren over. Kan huske noget om flamingokasser med vådt sand imellem gulerødderne. Og så tænker jeg lige, hvor det er bedst at have dem stående. Vi har et materialetelt på nordsiden af huset og et værksted, som vi er nødt til at holde frostfrit. Men der vil ofte være mere end 0 grader på nuværende tidspunkt. Men som de står i jorden nu, får de jo også mere end 0 grader. Hvad vil I anbefale?

Med venlig hilsen
Lone Sørensen, september 2010

Svar

I skal have lidt is i maven og fortsætte med at spise af de lækre sprøde gulerødder, som vil vokse i hvert fald en måned endnu. Let nattefrost betyder ikke noget, så længe jorden er så varm. Når de første blade lægger sig på jorden, så riv dem sammen og læg et lag blade mellem gulerødderne. Det er nok til, at de ikke fryser selv med rigtig nattefrost.

Hvis der pludselig loves vedvarende frost, så må I tage dem op. Et højbed kan ikke isoleres mod frost som ved dyrkning i almindelige flade bede, så I har ikke valget at lade dem stå i jorden.

Hvis der ellers er flere tilbage til den tid, så er let fugtigt sand i flamingokasser fint, og I kan placere dem i jeres frostfri værksted, som til den tid er blevet koldere. I kan også stille dem i jeres materialetelt på nordsiden, hvis det er koldere, og så flytte dem ind i værkstedet, når der ikke længere er frostfrit i teltet.

Læs mere i artiklen Vinteropbevaring af gulerødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår skal gulerødder tages op til opbevaring?