Kan glemte glemte rodfrugter spises, når jorden tør op?

Jeg nåede ikke at grave mine kartofler op, inden vinteren og sneen satte ind. Ydermere står der også gulerødder og jordskokker. Kan disse tre ting spises, når jeg igen kan komme i jorden?

Med venlig hilsen
Anne Dorthe Davel, marts 2011

Svar

Jordskokkerne er fuldt vinterhårdføre, så dem kan du være sikker på at få i gryden. Men du får en kort brugssæson, da der ikke skal megen varme til, før de begynder at spire. De kan godt spises med små spirer. Så grav op og spis dem hurtigt, når du kan komme i jorden.

Gulerødder kan være helt eller delvis frosne. Sne isolerer, men normalt ikke nok til, at frosten ikke trænger et stykke ned. Og har du barfrost nu, er jorden frossen et stykke ned. Men prøv at grave op, når frosten slipper jorden. Du kan let se, om de er gode. Måske kan du bruge den nederste halvdel af roden, hvor frosten ikke er nået ned. Hvis du i efteråret har lagt et isolerende tykt lag blade, halm eller tang over, så er de antagelig ikke frosne, men friske og sprøde og bedre end dem fra supermarkedet. I givet fald kan du sikkert gå ud og grave dem op selv i frostvejr.

Kartoflerne er nok ikke meget værd. Selv om der skulle være nogle af de dybest liggende, som ikke er direkte ødelagt af frosten, så har de sikkert været under de ca. 5° C, og har fået en sød smag. Kartofler omdanner stivelse til sukker ved temperaturer under 5° C. Men er der uskadte kartofler, så prøv at koge dem – ikke alle er enige om, at de lidt søde kartofler ikke smager godt. De kan bedst bruges i krydrede retter.

I artiklen Vinteropbevaring af gulerødder kan du læse om, hvordan du kan overvintre gulerødder frostfrit i jorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan glemte glemte rodfrugter spises, når jorden tør op?