Hvad stiller jeg op med for tidligt såede squashplanter?

Jeg har været lidt for tidligt ude med nogle squashfrø købt i en engelsk butik, hvor der stod at de kunne forkultiveres fra marts. Vidste ikke at de voksede SÅ hurtigt, og har nu, på danske sider, læst mig frem til at de helst vil vokse på kompost og lignende, men der kan jeg slet ikke sætte dem ud endnu?

Kan jeg plante dem om i krukker i almindelige pottejord, og have dem herinde i stuen 2–3 uger endnu. Vandet er ikke tændt i min kolonihave, så jeg har endnu ikke vasket drivhus ned, og kan ikke sætte dem derud. Men da de står i små avispotter (kreeret med paper-potter), så må der snart ske noget, hvis ikke det skal være helt spild.

Med venlig hilsen
Mette Mathiasen, marts 2011

Svar

Der har du virkelig fået et problem. Der er næsten to måneder, til du kan plante dem ud i haven, for de tåler jo ikke den mindste nattefrost. Man skal ikke bruge såtidspunkter fra udenlandske frøposer, men bruge danske dyrkningsvejledninger – du kan for de fleste plantearter finde dem her på Havenyt.dk.

Hvis du har flere frø, så vil jeg foreslå, at du kasserer de for tidligt såede og sår nogle nye sidst i april til først i maj. De vil have en passende størrelse til at udplante i kolonihaven, når risiko for nattefrost er væk sidst i maj til først i juni. De skal helst beskyttes mod vind den første tid efter udplantning.

Hvis du ikke har flere frø – og sorten er vigtig for dig, så overvej hvor mange, du har brug for. To planter er normalt rigeligt til en hel familie. Plant dem over i større potter i flere omgange med pottejord eller egen kompost. De skal have noget at leve af. Om en måned skal de som minimum have 20–25 cm potter for at have jord nok.

De skal også have lys, så op i vindueskarmen med dem. De kommer til at fylde rigtig meget her, men forhåbentlig kan du få indrettet et lunt kvarter til dem i drivhuset et stykke ind i april. I drivhuset er der jo endnu langt fra middelhavsklima, og du skal ikke kun beskytte dem mod frost, men også mod lave temperaturer. Som minimum skal de under en tunnel af fiberdug i drivhuset døgnet rundt i april. Det er lidt bøvlet, når de står ude i kolonihaven, for der kan godt komme frostnætter, hvor det er nødvendigt at dække ekstra mod frost med f.eks. et tæppe.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad stiller jeg op med for tidligt såede squashplanter?