Kan frilandstomater og -agurker plantes ud sidst i april?

Jeg vil meget gerne vide, om agurker og tomater kan overleve nu, hvis jeg planter dem nu, det er ikke i drivhus jeg mener, men frilands?

Hvor dybt skal de ned i jorden?

Med venlig hilsen
Stephanie Madsen, april 2011

Svar

Du er sikkert i samme situation som mange andre – planterne er ved at være store, og det giver pladsmangel. Desværre er det endnu for tidligt at udplante dine planter på friland her sidst i april. Husk at regulere såtidspunktet næste år, efter at de skal sættes på friland – se sidst i teksten.

Om de vil overleve afhænger helt af, om der kommer frost – og det gør der antagelig flere gange inden for den næste uges tid ifølge DMI. Let frost – og de er helt ødelagte.

Du kan selvfølgelig dække dem mod frosten, men det er ikke umagen værd, da det er for koldt både i drivhus og udenfor drivhus til at udplante tomater og især agurker.

Agurkplanten vil ikke overleve, det er jorden alt for kold til endnu. På friland kan man ikke med succes plante agurker ud førend sidst i maj eller først i juni. Jorden skal være i hvert fald 15 og helst 18 grader varm.

Tomatplanterne vil få kuldeskade. De vil standse i væksten og blive helt blålige med temperaturer under 5° C. For at være sikker på, at tomater trives efter udplantning, skal temperaturen være på min. 8° C. Hvis du alligevel vælger at forsøge, så skal det være under en tunnel med fiberdug over og ekstra dække fra solnedgang og til solen har magt om dagen. Men det virker kun på dage med sol. I næste uge bliver det mere overskyet, og dagtemperaturen falder.

Det bedste du kan gøre er at potte dem om, hvis rødderne er nået ud til pottekanten, og beholde dem i drivhuset eller vindueskarmen nogle uger endnu, afhængig af vejret.

Med hensyn til plantedybden, så skal agurker plantes i den dybde, de står i og helst på en lille vold, så der ikke samler sig vand inde omkring stænglen. Tomater kan plantes dybere og vil udvikle nye rødder på det stykke stængel, man begraver i jorden. Men hvis jorden er meget kold, er det ikke en fordel at plante dybt.

Tomater til friland skal man ikke så førend omkring 1. april, så de størrelsesmæssigt kommer til at passe til udplantning sidst i maj/først i juni. Agurker til friland bør ikke sås førend omkring 1. maj, hvor man også sår squash, græskar, asier og drueagurker til friland. Hvis dine agurkplanter allerede er store nu med flere bladpar, vil det være vanskeligt at styre dem, indtil de kan plantes ud. Har du flere frø, kan du vælge at så nye agurker, som størrelsesmæssigt passer bedre til udplantning omkring 1. juni.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan frilandstomater og -agurker plantes ud sidst i april?