Hvorfor er der ingen blade rundt om hvidløget?

Jeg har sat mine hvidløg i okt. 2010 og hev et af dem op 26. juli. Et stort og flot hvidløg, fast og en rigtig god smag; men der er ingen blade omkring det. Hvorledes kan jeg så opbevare dem, og hvorfor mangler de bladene?

Med venlig hilsen
Niels Møller Jensen, juli 2011

Svar

Svaret er enkelt, at du har taget dine hvidløg for sent op.

Hvidløg skal senest tages op, når planten har tre grønne blade tilbage. Hvert blad går ned gennem stænglen og omslutter hvidløget. Med tre blade får man en pæn indpakning, når det er tørt, og det holder sig godt.

Når du har taget dem for sent op, må du tørre feddene enkeltvis. De vil sagtens kunne holde sig i nogle måneder og måske langt hen på vinteren. Bred dem ud i et lag og tør dem et luftigt og tørt sted.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er der ingen blade rundt om hvidløget?