Kan vand fra tegltage bruges til vanding af grønsager?

Vi har anskaffet 1000 liters plasttanke og gravet dem ned. Tankene er nu fyldt med regnvand fra vores udhus‘ og eget hus’ tegltage. Vi anvender vandet til at vande nyplantede hække og efterfyldning af nyanlagt sø.

Vi har endnu ikke anvendt vandet til at vande grøntsager (i tørre perioder kan det være nødvendigt, selv om det lige nu er uforståeligt), da nogle venner har sagt, at det kan være farligt at bruge vandet fra tankene og de overjordiske gamle vintønder. Kan det være bakteriologisk farligt?

Med venlig hilsen
Helle Andersen, august 2011

Svar

Det er rigtigt godt, at I samler regnvandet og bruger det. Derfor skal I heller ikke bekymre jer om skumlerne, der vil så mistro overfor alting.

Når husene har tegltage, vil vandet i tankene være rent, som det er. Derfor er det også meget fint at bruge som vandingsvand til grønsagerne.

For nu ikke at være alt for skråsikker skal det tilføjes, at vand fra tage med andre belægninger kan være mere betænkeligt at bruge. Det skyldes udvaskning af opløste stoffer fra taget og altså ikke regnvandet i sig selv.

Det er også sandt, at der kan og vil blive dannet bakteriekolonier i tankene. Hvis vandet skulle bruges som drikkevand, burde tankene tømmes helt med f.eks. et års mellemrum, sådan at de kan tørre ud, før næste portion regnvand kommer ned i dem. Hvis vandet derimod udelukkende bliver brugt til vanding af grønsager, er der dog ikke grund til at være så pertentlig, for de bakterier, som trives nede i tankene, kan ikke overleve ude i sollyset på planterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan vand fra tegltage bruges til vanding af grønsager?