Skal bede med efterårssåning dækkes?

Vi har højbede med jorddække, som vi normalt sår til i foråret. Nu vil vi prøve at efterårsså i et af bedene, for at se, hvordan det er. Men hvad så med jorddækket? Vi kan jo ikke så og lade jorden være bar vinteren over – så skal der jo luges til foråret.

Kan vi fjerne jorddækket, så og så lægge det på igen? Så skal det fjernes igen til foråret, så frøne kan komme igang – men hvornår?

Jeg kunne selvfølgelig også bare prøve mig frem, men har I et godt råd tager jeg gerne det med.

Med venlig hilsen
Helena Valorinta, oktober 2011

Svar

Jeg har ikke erfaring med at så så sent, at det ikke spirer før til forår. Der er jo masser af frø, som spirer af sig selv i foråret, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Et af spørgsmålene er, hvor stor en del af frøene, der overlever en vinter i jorden. Så hvilke frø, du vil så, er vigtigt at tage stilling til, da ikke alle arter vil overleve vinteren. I Norge og Sverige bruger de metoden der, hvor der er et tykt og sikkert snedække hele vinteren, og hvor de på den måde vinder nogle uger ved, at frøene er i jorden, og de ikke skal vente på, at den bliver tør nok til at så i.

Så du er inde på noget af det rigtige med, at det er en god ide at jorddække efter såning, men ikke kun for at undgå ukrudt. Det meste skal selvfølgelig fjernes igen i marts, så solen kan varme jorden op. Jeg ved, at man tidligere har sået gulerødder i mistbænk i efteråret og har haft dækket med visne bøgeblade. Det har min svigerfar fortalt mig, men jeg kender ikke detaljerne.

Jeg har læst Ruth Stouts bog med at dyrke med jorddække for mange år siden. Jeg kan ikke huske, at hun skrev om efterårssåning, men jeg husker at hun ved nogle afgrøder bare tog jorddækket lidt til side, når hun såede en række. Måske kunne I gøre det til foråret.

Du skriver, at du er medlem af Landsforeningen Praktisk Økologi, og det giver dig en unik mulighed for at komme videre med din ide. Du har mulighed for at bruge vores lukkede havenetværk, Havelyst.dk. Du kan oprette din have derinde og skrive et havedagbogindlæg om dine planer og så spørge, om nogen har erfaring med metoden. På Havelyst finder du nogle virkelig dygtige havedyrkere med stor erfaring, og de afprøver alle mulige dyrkningsmetoder, og de bruger jorddække i stort omfang. Det skulle ikke undre mig, at dit spørgsmål kunne få nogle til at så i gang med at også at afprøve mulighederne. I hvert fald vil du få nogle kommentarer og forslag. Og så kan du til forår fortælle alle vi andre på Havelyst, hvordan dit forsøg er gået. Måske andre også har høstet erfaringer. Er de gode, kan alle andre få gavn af dem – eller vi kan sammen diskutere, hvorfor det ikke gik som håbet, og måske finde nye strategier.

Netop denne erfaringsopsamling er det mest fantastiske på Havelyst – vi udvikler nye muligheder sammen. For et par år siden begyndte vi at så gulerødder i juli som forsøg, nu er der en del, der gør det som en fast del af deres dyrkning, og vi har efterhånden fundet ud af, hvor sent vi kan så og stadig nå at få en afgrøde med små fine gulerødder i efteråret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal bede med efterårssåning dækkes?