Hvordan undgår jeg, at snegle æder kartoflerne?

I år er det lykkedes mig at fange synderen til »hullerne« i kartoffelknoldene på fersk gerning. Der er tale om små nøgne snegle. Desværre er der rigtig mange hullede knolde i år. De forrige år var det kun lidt hist og her.

Hvad kan jeg gøre for at undgå alt for mange snegle-angreb fremover? Jeg regner ikke med at der er så meget mere at gøre i år, hvor de HAR gravet sig ned til knoldene.

Med venlig hilsen
Hanne Hinz, juni 2012

Svar

Sidste sommer var det virkelig sneglenes år, og derfor skete der en opformering. Samtidig har de sidste to hårde vintre resulteret i, at der i mange haver er færre solsorte til at æde sneglene. Det giver flere snegle, og det er sikkert derfor, at du oplever flere huller i dine kartofler. Der kan nu også være andre kartoffelædere end snegle, f.eks. smælderlarve og knoporm (larver af ageruglen).

Her og nu kan du jo prøve at servere alternativ føde i kartoffelbedet – måske er de søgt ned, fordi jorden er tør, og der ikke er føde og fugtighed over jorden. Prøv at lægge noget planteaffald, som er ved at blive slapt. Læg så tykt et lag, at der nedenunder er mørkt og fugtigt. Vand evt. Sneglene vil måske tiltrækkes hertil i stedet for til kartoflerne. Med risiko for at flere snegle tiltrækkes og finder kartoflerne. Det er svært at forudse, hvad snegle vil æde. Måske kan du også lægge planteaffaldet ud i et nabobed.

Hvis man har fået mange af de nøgne små snegle, kan det være nødvendigt at sætte ind med en målrettet indsats for at reducere antallet. Det er lettest at gøre det i marts/april måned, inden der er ret megen føde til dem. Læg kålblade ud på bedene, så der bliver fugtighed under bladene. Dæk evt. med noget andet, som giver fugtighed og mørke. Her vil sneglene samles for at mæske sig med kålbladene, og det er så let med nogle dages mellemrum at løfte bladene og børste sneglene ned i en beholder. De kan aflives med kogende vand, eller på anden måde.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan undgår jeg, at snegle æder kartoflerne?