Kan dette græskar spises?

Kan alle græskarsorter spises? Bl.a. den som ses på det medsendte billede nedenfor.

Græskar

Kan dette græskar spises? Foto: Lisbeth Laursen

Med venlig hilsen
Lisbeth Laursen, august 2012

Svar

Der findes rigtig mange typer og sorter af græskar. Prøv at se Sortsoversigt over squash og vintergræskar. De kan alle spises.

Prydgræskar skal man derimod ikke forsøge at spise. De er flotte og normalt uspiselige, da de indeholder cucurbitacin, som er et giftigt bitterstof.

Normalt køber man græskarfrø som grønsagsfrø, og dermed ved man, at de kan spises. Hvis man ikke køber sine frø, men tager egne frø, er der en minimal risiko for, at de kan være krydsbestøvet med prydgræskar og kan indholde cucurbitacin, så man kan blive syg af at spise græskarret. Risikoen er selvfølgelig størst, hvis man selv eller naboen har dyrket pyntegræskar, men krydsbestøvning kan ske over store afstande.

Man kan læse mere herom i artiklen Bitre squash og græskar er giftige

Ud fra billedet kan jeg derfor ikke sige, om græskarret er spiseligt, hvis det ikke er fra købt frø. Er det selvhøstede frø eller en selvsået plante, må du forsigtigt smage på det for at se, om det er bittert. Men smag kun hurtigt og spyt ud. Selv lidt af en bitter frugt kan gøre dig syg.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan dette græskar spises?