Hvordan overvintrer vi Apios americana?

Vi har fået foræret en Apios americana, som er hjembragt fra Holland.

Den visner jo ned her i efteråret, og så er spørgsmålet: Hvordan overvintrer vi den bedst muligt? Skal knoldene tages op af jorden og gemmes frostfrit, eller skal knoldene blive i jorden?

Med venlig hilsen
Kirsten Mogensen, oktober 2012

Svar

Planten kaldes populært for amerikansk kartoffelbønne. Den tilhører ærteblomstfamilien, og den danner ret små, men spiselige og proteinrige knolde. Disse knolde har været brugt som vinterføde af de oprindelige folk i Nordamerika, og de opbevarede dem køligt og fugtigt vinteren over. En kartoffelkule eller en kold kælder vil derfor være et passende sted.

Planten dyrkes bl.a. i staten Wisconsin, der har et klima meget lig det danske, men med betydeligt mere kølige vintre, så planten skal nok overleve, og spørgsmålet er i virkeligheden, om den kan gå hen og blive til et invasivt ukrudt. Så pas på med den!

Man kan se billeder af planten på Google

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan overvintrer vi Apios americana?