Er elefanthvidløg lige så sunde som hvidløg?

Jeg har fået nogle fed elefanthvidløg fra min niece i England. Jeg har læst et sted, at de egentlig stammer fra porrefamilien, så mit spørgsmål er, om de så ikke har de gode egenskaber til kroppen, som almindelig hvidløg har?

Med venlig hilsen
Lotte Molbech, oktober 2012

Svar

Du er så en af de få heldige, som har mulighed for at prøve at dyrke og smage elefanthvidløg – de fås normalt ikke i Danmark.

Det er rigtig, at elefanthvidløg ikke er et hvidløg. Elefanthvidløg, Allium ampeloprasum, er en flerårig løgdannende porre. Derfor vælger man også at kalde det for et porreløg, da det er et bedre navn til planten. Der findes andre porreløg, bl.a. det lidt mindre Barbington porreløg.

Du kan læse mere om det i dette svar: Hvor får man fat i elefanthvidløg?.

Med hensyn til de gode egenskaber for kroppen, så må man umiddelbart forvente, at de ligger nærmere porre end hvidløg. Flere steder på nettet kan man læse, at Allium ampeloprasum har de samme egenskaber som hvidløg, men er mildere og med mindre effekt. Løsningen er ikke at spise mere, da i hvert fald den vildtvoksende form af Allium ampeloprasum er set med forgiftningstilfælde ved indtagelse af store mængder. De porreløg, man dyrker i haver, er kultiverede former af Allium ampeloprasum. Så måske skal man holde sig til hvidløg, når det drejer sig om dagligt indtag for sundhedens skyld, og kun have porreløg som et spændende indslag i haven og maden.

Kilde om medicinsk brug, bl.a.: Plants For A Future

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er elefanthvidløg lige så sunde som hvidløg?