Skal man bruge særlige kartofler til at sætte?

Jeg har nogle asparges kartofler, der er begyndt at spire. Kan man sætte dem i jord, så der kommer nye, eller er der nogle specielle, man skal bruge? Jeg har aldrig lagt kartofler før.

Med venlig hilsen
Inga, marts 2013

Svar

Alle kartofler, som lægges i jord, vil begynde at sende blade op, planten vil blive stor, og der vil blive udviklet nye kartofler på kartoflens rødder. Hvis planterne passes godt med gødning, bliver der et stort udbytte. Mangler planterne næring, så vil der kun komme et mindre antal og de vil ikke blive så store.

Du har sikkert hørt, at man køber læggekartofler. De har den fordel, at de er kontrollerede for en række af de sygdomme, som kan angribe kartoffelplanten. Man har derfor mindre risiko for sygdomme, som kan nedsætte mængden af kartofler.

De aspargeskartofler, du har, kan du fint prøve at dyrke. Antagelig bliver det fine planter og gode kartofler. Men der er større risiko ved at bruge tilfældige kartofler til at dyrke ud fra.

Jorden skal lige være lidt lun, inden du kan lægge kartoflerne i jorden ude i haven. Antagelig bliver den lun nok i næste weekend den 21.-22. april.

Du kan se mere om dyrkning af kartofler i artiklen Dyrkning af kartofler og i mange flere artikler om kartofler.

Og så held lykke med dyrkningen – det er spændende at gå i gang med at dyrke noget nyt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal man bruge særlige kartofler til at sætte?