Hvorfor løber spinaten i stok i år?

Hvorfor kan man ikke dyrke spinat mere, uden at det meget hurtigt sætter frøstængler (går i stok) – Det har jeg aldrig haft problemer med før sidste år, hvor jeg godt nok såede tidligt midt i marts, hvilket man ifølge eksperter godt kan, når temperaturen er til det – men alle planter løb meget hurtigt i stok, og så er den jo ikke til at fryse ned til senere brug. I år såede jeg en måned senere – og nu er der igen frøhoveder på alle planterne? – er sorterne blevet ringere mht. stokløbningstendens eller hvad?

Med venlig hilsen
Birger O. Holtse, maj 2013

Svar

Jeg har i år nøjagtig samme erfaring. Det er meget forskelligt fra forår til forår, om man får held med den forårssåede spinat.

  • Spinat skal sås tidligt, for at man kan nå at få en god afgrøde. Det kunne vi af gode grunde ikke i år.
  • Spinat skal have en jord med nok næringsstoffer. Måske har din jord ikke været gødet tilpas.
  • Spinat skal have en fugtig jord – stresses den af tør jord, kan den gå i stok. I min have var det på et tidspunkt for tørt, og jeg vandede ikke spinaten.
  • Spinat går i stok, hvis planterne står for tæt. Rækkeafstand på 25–30 cm og en afstand mellem planterne på 10–15 cm er minimum afstand.
  • Planterne går i stok senest omkring 1. juni, når sommeren kommer. Derfor skal man starte tidligt for at nå at få en god afgrøde. Det vil sige først i april.
  • Jeg har prøvet mange forskellige sorter af spinat og kan ikke se, at der er nogen, som ikke løbet i stok hurtigt, når først vi er sidst i maj til først i juni.

Den bedste spinatafgrøde i foråret får man ved at så spinat omkring 1. september. Planterne overvintrer ofte uden problemer og giver fra sidst i april mange og store blade. Alternativt kan du prøve at så omkring 1. august på nogle af de afhøstede bede. Er det en ikke alt for varm, men fugtig sensommer, kan spinat give en stor afgrøde hen gennem efteråret, og nogle vintre kan disse planter også overvintre og sætte nye blade i foråret.

Succes med spinat afhænger i høj grad af vejret – og det er umuligt at forudse. Så der er ikke andet at gøre end prøve hen over året. Køb en stor pose spinatfrø, så der er noget at prøve med.

Læs mere her:

Spinat til foråret – sået i efteråret

Spinat som forafgrøde

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor løber spinaten i stok i år?