Hvorfor er der alt for meget top, men få kartofler?

Mine kartofler sætter store toppe, men få knolde. Jeg dyrker i minidrivbænke i kommunens kompostjord og hypper og vander grundigt. Hvad kan grunden være til ubalancen mellem top og knolde?

Med venlig hilsen
Bodil, juni 2013

Svar

Svaret skal du finde i din godhed. De får simpelthen for meget kvælstof. Kvælstoffet giver masser af top, mens der ikke udvikles ret mange kartofler. Jeg har hørt om en dyrkning af kartofler i en gammel nedlagt hønsegård. Her var jorden så kvælstofholdig, at der slet ingen kartofler kom, kun en meget høj top.

Hvis du henter ny kompostjord hvert år til kartoflerne, bør du de kommende år ikke tilføre jorden ret meget ny kompost. Jorden skal ikke gødskes ret meget næste år. Måske bare et lag på 1–2 cm kompost.

Noget helt andet er, at der kun er grund til at dyrke i minidrivbænke i det tidlige forår. Fra sidst i april eller først i maj, har kartoflerne det fint uden ekstra beskyttelse, og drivbænken er bedre anvendt til andre formål – hvis du kan flytte dem.

Når kartoflerne er høstede, er det en god ide at så efterafgrøde på stykket, som kan optage den ikke forbrugte kvælstof, da det ellers udvaskes til skade for livet i vandløb og fjorde.

Eller du kan dyrke en afgrøde mere – der er næringsstoffer nok i jorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er der alt for meget top, men få kartofler?