Kan jeg dække aspargesbedet med flis?

Kan man dække sit aspargesbed til med flis, inden de er kommet op af jorden? Jeg vil gerne bruge min flis i aspargesbedet for at holde ukrudt væk.

Med venlig hilsen
Jesper Sørensen, marts 2003

Svar

Det har jeg ingen erfaring med, men der er to forhold, der taler imod det:

  1. Asparges skal gødes, og det er svært med kompost og naturgødning, hvis du først har lagt 10 cm flis på, og det er nok den tykkelse, du skal lægge på, hvis det effektivt skal forhindre udkrudt. Flis og anden form for jorddække forhindrer kun at frøukrudt spirer. Har du flerårigt ukrudt har det ingen virkning.
  2. Spæde aspargesskud er meget sarte – hvis der er bare små gnav eller sår på dem, vantrives de ofte, vokser ikke rigtig eller krummer sig sammen. De kan muligvis ikke bane sig vej op gennem flisen, uden at de såres.

Men som altid, så er det en god ide at afprøve sine ideer – læg flis på et stykke og se, hvordan det går. Så kan du lægge en kommentar ind til spørgsmålet her og fortælle, hvordan det er gået.

Det allerbedste jorddække til asparges, som er en strandplante, er tang. Det er mindst lige så effektivt som flis, solsortene spreder det ikke så nemt, og her får du gødet aspargesplanterne optimalt samtidig.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dække aspargesbedet med flis?