Hvordan opbevares aspargesplanter vinteren over?

Jeg har sået aspargesplanter i foråret men er i tvivl om, hvor og hvordan jeg skal opbevare dem henover vinteren. De står nu i potter hver for sig. Er det fint at stille dem i garagen, hvor temperaturen ikke kommer under 10 grader? Skal de vandes? Skal toppen klippes af, når de visner sidst på efteråret?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
John, september 2013

Svar

Det er alt for varmt i din garage. De vil skyde for tidligt, og når fotosyntesen ikke kan komme i gang inde i garagen, vil de dø af det.

Asparges kan godt tåle den danske vinter. Du skal derfor sætte potterne ned i jorden på friland, inden vi får frost. Gerne allerede nu, men ellers når toppen er visnet ned og klippet af. Planterne dør, hvis potterne står ovenpå jorden, pottekanten skal ned i jordniveau, og der skal fyldes jord ned mellem potterne. Sæt dem evt. et lidt beskyttet sted på friland, og beskyt evt. med et lag visne blade, men ikke mere end 2–3 cm. Læg evt. et lag fiberdug eller net over, som kan holde på bladene. Du fjerner evt. rester af bladene, når vinteren ser ud til at være forbi sidst i marts eller først i april. De kan plantes ud, når væksten går i gang – de første små skud titter op.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevares aspargesplanter vinteren over?