Skal toppen fjernes på rødbeder, når jeg tager dem op?

Jeg har i mange år høstet rødbeder, aftoppet dem med det samme og opbevaret dem i en kule igennem vinteren. I år er jeg så pludselig blevet i tvivl, om det egentlig var bedre at lade dem beholde toppen, lidt ligesom løg der skal tørre med top før de gemmes. Jeg kan ikke finde svar nogen af de steder jeg har søgt, så kan ekspertpanelet hjælpe, siger jeg tak.

Med venlig hilsen
Hanne, oktober 2013

Svar

Du skal bare gøre, som du har gjort hele tiden. Aftoppe dem ved optagningen ved at vride toppen af, da det giver færre sår, end hvis man skærer toppen af. Når du kommer dem i kule vil toppen jo komme med ned i jord og fugtighed, og toppen vil gå i forrådnelse.

Man kan dog godt lave en kule, hvor toppen stikker op, mens rødderne er gravet lidt ned i jorden. Her kan toppen godt stå et stykke tid. Dæk evt. ved at sætte elrør over som buer og dæk med fiberdug. Jeg har ikke prøvet metoden til rødbeder, men bruger den til knoldselleri, hvor jeg så langt hen i vinteren kan høste friske grønne selleriblade.

Hvis du bruger dem friske, kan du evt. overveje at lade nogle af dem sidde i jorden lidt endnu. Det er ikke nødvendigt at tage dem op, før der kommer rigtig frost. De kan godt tåle let nattefrost, og dækker man blade ind omkring, kan de måske stå til engang i december. Der er dog forskel på rødbeder, og de sorter, som laver meget rod over jorden, er svære at dække mod vinterkulde.

Selleri

Her er selleri slået ned i en jordkule, men med toppe stikkende op. Der er dækket mod frost med tang. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal toppen fjernes på rødbeder, når jeg tager dem op?