Kan man stadig nå at plante jordbær i december?

Jeg har opdaget alt for sent at jordbærplanterne skulle være bestilt og plantet ud i august. Kan jeg købe nogle og plante ud her i december, eller er det bedre at vente til det tidlige forår?

Med venlig hilsen
Ane Ethelberg, december 2013

Svar

Det er rigtigt, at man normalt udplanter jordbær i august. Det hænger sammen med, at udløberne netop da har dannet levedygtige aflæggerplanter. Det afgørende er derfor ikke tidspunktet, men snarere om voksestedet er rigtigt forbehandlet, om planterne bliver anbragt korrekt, og om de overlever den første vinter.

Læg en topdressing, bestående af lige dele havejord, vel omsat kompost og filtergrus, ud i en lagtykkelse på ca. 3 cm over hele det stykke, som jordbærplanterne skal stå i. Kultiver derefter topdressingen ned, så den bliver blandet ned i den øverste del af den bestående jord. Se planterne grundigt efter, og hvis de er leveret med klump eller potte, så fjern forsigtigt den øverste cm af jorden. Grav et passende hul ud, så planternes nyskabte overflade kommer ca. en cm under den omgivende overflade, når de er anbragt i hullet. Brug hænderne til at trykke planterne i fast kontakt med den omgivende jord. Læg til sidst en cm af topdressingen løst ned oven på plantens egen overflade, så den kommer i flugt med den omgivende jordoverflade. Til sidst lægges et lag af halm eller visne blade ind omkring hver plante, sådan at jorden, plantens rødder og dens vækstpunkt inde i midten mellem bladstilkene er beskyttet mod udtørring.

Med dette in mente bør der ikke opstå problemer med at plante jordbærplanterne ud nu.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man stadig nå at plante jordbær i december?