Kun få spirende hvidløg – kan man nå at sætte nye?

I oktober lagde jeg 3 lange rækker hvidløg. Pt. er der kun kommet 4 op. Er det for sent at sætte nye?

Med venlig hilsen
Dorte Silleborg, februar 2014

Svar

Nu kender jeg jo ikke oprindelsen af de hvidløgsfed, du har sat. Hvis de er købte og alle af en sort, og det er lang tid siden, at de 4 er kommet op, så kan det godt være, at de andre ikke kommer.

Vinteren har været mild i år, og derfor burde dine hvidløg ikke være gået til. Jeg har tre sorter hvidløg i min have, som alle er lagt sidst i oktober. Den tidligste Chinese Purple er ca. 8 cm høj og spirede allerede først på vinteren. Sorten Rød Estisk har været synlig siden nytår og er ca. 5 cm høj. Den tredje sort er ikke synlig endnu, og den kommer normalt først, når det blive forår. De to sorter, der er kommet op, er spirede stort set allesammen og står pænt.

Måske er dine fire spirede hvidløg en anden sort end de andre. Så måske kommer resten. Prøv at lede forsigtigt i jorden og se efter, om der er spirer på vej op.

Du kan godt nå at sætte hvidløg her i februar, og jo tidligere du får dem i jorden, jo større vil de nå at blive. De vil ikke blive helt så store, som hvis de var lagt i oktober, men det kan nås i februar. Lægges de først i marts, bliver de væsentlig mindre.

Hvidløg skal nå at have en kuldeperiode under 8° C, for at de begynder at spire, danne rødder, vokse og danne fed. Derfor er det bedste sættemateriale her i foråret hvidløg, som har været opbevaret koldt og netop er begyndt at spire. Læs mere i artiklen Hvidløg er en steppeplante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kun få spirende hvidløg – kan man nå at sætte nye?