Hvor kan jeg købe jordskokker af sorten ‘Nora’?

Efter at have læst jeres artikel om forskellige jordskokker, kunne jeg tænke mig, at have jordskokken ‘Nora’ i haven. Det er ikke lykkes mig at finde nogle, der forhandler denne sort. Kender I nogle, der vil sælge mig sådanne knolde.

Med venlig hilsen
Kim Madsen, februar 2014

Svar

Vores artikel om jordskoksorter er nogle år gammel og dengang var kopisamlingen af de 18 sorter placeret i Den Økologiske Have i Odder – den hedder nu Økologiens Have. Dengang kunne man købe sorterne fra Den Økologiske Have.

Selve klonsamlingen er fortsat på AU-Årslev. En dubletsamling er etableret ved Aarstiderne på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk.Du kan læse mere i artiklen Jordskokker (Helianthus tuberosus).

Jeg ved ikke, om det er muligt at købe jordskokker til privat brug fra samlingerne, men du kan jo spørge. Måske har de også stadig nogle af sorterne i Økologiens Have.

En anden mulighed er at efterlyse sorten på Del Jorden, som er vores sted for at dele ting til haven. Lav et opslag på opslagstavlen under kategorien Afgrøder søges. Måske er du heldig, at der er nogen, som i sin tid har købt den og bevaret sorten.

Lykkes det ikke, så må du som så mange andre dyrke den sort, du kan få fat i. Det kan være en god ide at vælge en sort, som er let at skrælle, hvis du har tænkt sig at bruge den i skrællet form i madlavningen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor kan jeg købe jordskokker af sorten ‘Nora’?