Kender I planten Yacon?

Kender i ovenstående plante? Jeg stødte på den til et plantebyttemarked og syntes, den lød interessant. Man kan spise knoldene, som er lilla udenpå og hvide indvendigt.

Med venlig hilsen
Janni Jensen, april 2014

Svar

Din stavemåde var forkert, sådan går det, når man kun hører et navn. Og derfor fandt du ikke noget på nettet. Så jeg har rettet det til yacon i spørgsmålet. Jeg er ret sikker på, at det er den plante ud fra din stavemåde og beskrivelse, selv om den oftest er lysebrun udvendig og hvid indvendig. Men farven afhænger af sorten.

Kirsten Hedegaard fra Frøsamlerne har haft succes med at dyrke sorten Morado i det danske klima. Denne sort har rødt ydre. Den kan ikke tåle frost, og knoldene skal derfor graves op ligesom med georginer, som de i øvrigt ligner noget i form. Knoldene holder langt hen på foråret. Se mere om dyrkningserfaringer hos Frøsamlerne – der er også masser af billeder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kender I planten Yacon?