Rosenkål og grønkål efter rødbeder og gulerødder?

Rosenkål og grønkål efter rødbeder og gulerødder – kan det gå?. Jeg vil gerne respektere sædskifte, men kan ikke få plads nok.

Med venlig hilsen
Annette Lundgaard, april 2014

Svar

Du beskriver ikke dit sædskifte. Men overordnet bør man kun dyrke kål på samme areal hvert 6. år. Dyrker man tiere, risikerer man at få kålbrok, og det er en alvorlig plantesygdom, som vil betyder at du i rigtig mange år ikke kan dyrke kål eller andre medlemmer af kålfamilien. Desuden trives kål dårligt, hvis den dyrkes for tit på samme jord.

Du kan læse mere i artiklerne Kålbrok og Sædskifte og naboplanter

Jeg kan ikke fortælle dig, hvor stor en risiko, du vil løbe ved ikke at overholde sædskiftet. Men for at få sunde planter i god vækst, er det altid en fordel at overholde det opgivne antal år mellem dyrkningen af samme plantefamilie.

Der er ingen problemer med at dyrke kål efter rødbeder og gulerødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Rosenkål og grønkål efter rødbeder og gulerødder?