Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned?

Vi har, eller havde 5 spande med kartofler, som vi har passet og plejet efter anvisninger. Vande lidt hver dag og gød. Men efter blot en høst, visnede alle 5 spandes planter. De få kartofler vi nåede at nyde, smagte fantastisk!

Hvad søren er der gået galt for os?

Kan vi nå endnu en omgang?

Med venlig hilsen
Joan Stoltenborg, juni 2014

Svar

Det kan være, at jeres kartofler har fået kartoffelskimmel. Det får dem til at visne på få dage. Og så var det godt, at I nåede at smage kartoflerne. Måske er der flere kartofler i spandene, når I tømmer jorden ud. En anden mulighed er, at de har stået meget varmt, f.eks. på en terrasse i bagende sol i den varme periode i juni. De kan også være visnet helt naturligt ned. Kartoffelplanter visner ned på et tidspunkt i deres udvikling. Sættes de midt i april visner de ned sidst i august. Har I sat dem først i marts, kan det være forklaringen, og så må man sige, at udbyttet har været lille.

I skriver ikke, om det er almindelige spande eller de såkalte PotatoPot, hvor man kan tage inderpotten op uden at beskadige rodnettet og så pille kartoflerne ud.

Hvis det er almindelige spande, I har haft kartoflerne i, så kan man ikke undgå at beskadige rodnettet, hvis man graver med fingrene ned for at få fat i kartoflerne eller vender rodklumpen ud for at få fat i kartoflerne. Det tager planten ret meget skade af, og man får nok kun en gang kartofler på planten, som måske går til af den behandling.

Hvis man bruger PotatoPot, kan man mere skånsomt fiske kartoflerne ud af potten. Men man kan ikke undgå at beskadige rødderne en del, hvis man skal have fat i alle store kartofler i hele potten ved første høst. Efter første høst er det vigtigt at supplere med ny jord ned i potten, og evt. gøde med noget organisk langtidsvirkende gødning, hvis man foretrækker det i stedet for hvergangsgødning. Jeg har fået to hold kartofler i år. Første hold lige omkring 1. maj. Andet hold midt i juni – og her var planterne også visnet ned, men der var kartofler i potten. Kartoflerne var sat omkring 1. marts.

I kan udviklingsmæsigt godt nå at dyrke endnu en gang kartofler i år, hvis I har forspirede læggekartofler. Det springende punkt er, om kartoffelplanterne bliver angrebet af kartoffelskimmel, som ofte i løbet af juli ødelægger kartoffeltoppene landet over. Det er ikke ret mange år, at vi slet ikke har angreb af kartoffelskimmel. Men hvis I kan klare en skuffelse til, så forsøg og håb på succes.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned?