Skal jeg gøde min nye køkkenhave inden vinter?

Jeg har fået »tildelt« et stykke jord i vores have, som jeg må bruge til køkkenhave (HURRA!). Græsset er blevet skrabet af, da vi alligevel havde besøg af en stor maskine. Der er kørt et læs renset muld på – men bør jeg allerede nu forberede jorden, så den er klar til foråret? Er det en god ide at gøde den inden vinter?

Med venlig hilsen
Rikke Ahlefeldt, august 2014

Svar

Til lykke med din ny køkkenhave.

Jeg ville ønske ønske, at du havde skrevet, inden I skrabede græsset af med en stor maskine. Det skriver jeg mest af hensyn til dem, som skal i gang med et lignende projekt her i efteråret. Det giver en meget bedre dyrkningsjord og mere næringsrig at grave eller pløje græsset ned. Så kunne I have sparet at køre muld på. Store maskiner skal dog helst ikke ind i en have, da de komprimerer jorden. Faktisk behøver man ikke at gøde jorden, hvis man vender græstørven ned i jorden. Og når man gør det her i efteråret, når det at formulde inden foråret. I det sene forår kan det være nødvendigt at skrælle græstørven af for at kunne så i jorden, men det er kun om foråret.

Se mere om at etablere køkkenhave i en græsplæne på forskellige årstider i artiklen Anlæg en køkkenhave i græsplænen.

Men nu til din nye køkkenhave og hvordan du bedst forbereder den til forårets dyrkning. Det er rigtigt godt, at du anlægger den her i efteråret. Forhåbentlig har den store maskine ikke anrettet for stor skade på haven, der sker størst skade i fugtig blød jord.

Det græslag, som I har skrabet af, bør komposteres, hvis I stadig har det i haven. Det er måske omsat allerede til foråret og kan vende tilbage til stykket.Det vil være rigtig godt for jordstrukturen. Overdæk komposten i vinter, så næringsstofferne ikke udvaskes…

Her i efteråret er det to muligheder for at forberede stykket.

  • Hvis du er lidt hurtig kan du nå at så grøngødning på arealet. Jo før du sår det, jo bedre, da vækstsæsonen er kort nu. Man kan så efterafgrøde helt frem til 10. september. Det vil give dig en flot grøn køkkenhave. Planternes top og rødder vil nå at formulde inden forår, og det vil give en bedre jord at starte med. Se artikel om at så efterafgrøde
  • Ellers kan du dække jorden med et lag vinterdække, som kan beskytte jorden gennem vinteren, og noget af det vil nå at blive omsat inden forår. Resten fjernes til forår og kommes på kompostbunken. Se artikel om vinterdække.

Hvis du gerne vil så nogle rigtige afgrøder i din køkkenhave allerede nu, kan du så spinat og en række kruspersille lige nu. Begge dele vil i en normal vinter overleve og give tidligere høst i foråret. Du kan også så en række pluksalat – kommer frosten sent, kan du nok nå at høste lidt småblade. Det kan du også af de fleste orientalske bladgrønsager.

Hvis man tilfører gødning til jord uden plantevækst, bliver det udvasket af regnen og ender ude i havmiljøet, hvor det giver en uønsket algevækst. Du skal derfor ikke gødske din nye køkkenhave før til forår. Heller ikke efterafgrøden nu, som netop skal optage de næringsstoffer, som er i jorden og binde dem vinteren over. Til forår skal du gødske, inden du planter ud, men ikke før såning. De såede afgøder gødsker du, når planterne er begyndt at vokse (har 3–4 blade) – indtil da har de ikke brug for ret mange næringsstoffer. Find artikler herom i kategorien gødnng

Held og lykke med din køkkenhave.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jeg gøde min nye køkkenhave inden vinter?