Hvorfor er mine majs lave og dårligt udviklede?

Jeg har i foråret etableret 60 cm dybe højbede med økologisk velgødet jord, og efterfølgende plantet bl.a majs heri.

Majsene er imidlertid meget lave, og kolberne små på nuværende tidspunkt, og jeg har vanskeligt ved at finde en forklaring, da det hverken synes at være jorden, bestøvning eller skadedyrs angreb, der gør sig gældende! Har I en mulig anden årsag, så ikke jeg gentager samme fejl næste år?

Med venlig hilsen
Maiken Gravlund, september 2014

Svar

Jeg kan ikke give dig et eksakt svar på, hvad der er grunden til de lave og små majs. Men jeg kan komme med en række faktorer, som du kan overveje, og måske er det et samspil mellem flere ting.

Jeg har aldrig dyrket majs i højbede eller krukker, men det kan jo være en af de faktorer, som din majs reagerer imod, især hvis deres rødder ikke kan komme dybere ned end 60 cm. Jeg har i en bog om dyrkning i halmballebede læst, at de fraråder at dyrke majs. Men måske er der andre med erfaringer med højbede, som kan fortælle, om majs kan trives i højbede.

Du siger, at dine højbede er velgødede. Majs skal have virkelig velgødet jord. Hvis de har været lyse i bladene, så har de ikke fået kvælstof nok.

Måske har du plantet for mange på for lille et areal.

Læs mere om gødskning og afstand i artiklen Majs og matematik

Hvis de er sået sent, kan det forklare at kolberne er små og dårligt udviklede, men ikke at de er lave. Det er en god ide at forkultivere planterne ved at så omkring 1. maj og plante ud 3–4 uger senere. Så er der næsten garanti for, at de når at blive flotte veludviklede kolber, selv i en dårlig sommer. I år har vi haft en god sommer til majs.

Når du skriver dårligt udviklede kan det forstås på to måder.

  • Er kolberne fyldte med majskerner, men ikke spiseklare endnu, så vent, de kan nå at udvikle sig til flotte kolber endnu. Du har så enten sået for sent eller sået en sen sort. Vælg i det tilfælde en tidlig eller meget tidlig sort næste år.
  • Er kolberne ufuldstændigt fyldte med majskerner, så skyldes det dårlig bestøvning. Majs vindbestøves, og derfor bør de plantes i en firkant, og i et højbed bliver dyrkningsarealet mere aflangt og antagelig kun med to rækker planter. Er vinden på tværs af bedet, bliver det en dårlig bestøvning.

Hvis du bor i den østlige del af landet, hvor sommeren har været tør, og du ikke har vandet nok, kan det også være en medvirkende årsag.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er mine majs lave og dårligt udviklede?