Hvor tit kan der dyrkes kartofler på samme sted?

Hvor mange år skal der være mellem lægning af kartofler det samme sted?

Med venlig hilsen
Bodil Frølich, september 2014

Svar

Som minimum bør der være 4 år mellem dyrkning af kartofler på samme areal. Overholder man ikke dette sædskifte, risikerer man at opformere kartoffelsygdomme eller få et reduceret udbytte på grund af jordtræthed. Husk kartoflerne hører til samme sædskifte.

Hvis man gerne vil have mange kartofler, kan det være svært at overholde dette sædskifte. Jeg har for mange år siden, da vi var 4 i husstanden, i en årrække dyrket med 3 års mellemrum. Men her blev jorden beriget med kompost hvert år, og kartoflerne taget op midt i august, så der blev sået efterafgrøde på jorden. Men det kan ikke anbefales – og slet ikke, hvis ikke man forsøger at skabe mere liv i jorden med grøngødning og kompost.

Kartofler både vokser bedre og giver højere udbytte med 4–6 år mellem kartoffeldyrkning på samme areal.

Læs mere om sædskifte og naboplanter

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor tit kan der dyrkes kartofler på samme sted?