Hvorfor er mine porrer ikke ret kraftige?

Jeg synes ikke, at mine porrer bliver ret kraftige. Hvad gør jeg mon galt?

Jeg har gødet nogle gange i sommer, og de står ikke samme sted som sidste år.

Med venlig hilsen
Solveig Kofoed, september 2014

Svar

Det er jo altid svært at svare på, hvorfor noget ikke vokser som forventet. Også porrer.

Det er ikke altid, det hjælper at gøde flere gange. Planter vokser hverken godt, hvis de får for lidt eller alt for mange næringsstoffer.

Måske er det bare sorten, der ikke er så kraftigvoksende. Jeg har små lækre sommerporrer, som er tynde, men lange og uden ret mange blade. Og store kraftige vinterporrer med kortere skaft og store blade. Og senest har jeg lige købt et brev med en sort, som skulle give babyporrer – de skal lige prøves næste år. Det er bare nogle yderpunkter. Køber du porreplanter, så er det ikke altid, at man ved, hvordan porrerne bliver. Nogle gange aner man ikke engang, om det er sommerporrer, som ikke tåler vintervejr, eller det er vinterhårdføre sorter.

Hvis du har haft tørke i længere tid hen over sommeren, kan det også være forklaringen. Porrer vil helst have fugtig jord hele tiden for at udvikles optimalt.

Og som altid så er der flere forhold, der spiller sammen. Måske mindre kraftig sort kombineret med tørke og for rigelig gødskning i forhold til, at planterne ikke forbruger så meget, når væksten er nedsat i en tør og varm sommer.

Hvis du bor i et område med meget store nedbørsmængder fra midt på sommeren, er der dog en lille risiko for, at den tilførte gødning er blevet udvasket, så planterne mangler næring. Det vil især være tilfældet, hvis du bruger kunstgødning, hvor næringsstofferne opløses i regnvandet og ved massivt regnvejr kan føres så langt ned i jorden, at planternes rødder ikke kan få fat i dem. Men så vil der også være problemer ved de andre afgrøder i haven. Har du sandjord udvaskes næringsstofferne lettere end på en god lerjord.

Du skal ikke gøde yderligere nu, men håbe på, at de vokser hen over efteråret. Porrer kan godt lide fugtighed og noget køligere vejr end det, vi har haft i sommer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er mine porrer ikke ret kraftige?