Hvordan slår man rødbeder ned?

Jeg læste, at rødbeder kan slås ned, hvis man ikke opbevarer dem i kasser med sand. Jeg har googlet og søgt på siden her, men kan ikke finde et svar.

Hvad vil det sige, at »slå ned« og hvordan gør man.

Med venlig hilsen
Joshua G. Pedersen, november 2014

Svar

Ja, der er mange sjove haveudtryk, som kræver en forklaring. Det her er et af dem.

Der mangler simpelthen noget i det udtryk, du har hørt. Det hedder at slå en plante ned i jorden. Hvis man vil beskytte en plante mod frost, kan man grave den ned i jorden. Det kan bruges i flere sammenhænge, f.eks.

  • Krukkeplanter, som man beskytter mod frost ved at grave rodklumpen eller hele potten ned i jorden. Man slår planten ned i jorden.
  • Et lidt andet udtryk bruger man om porrer – her slår man porrrene ind. Det vil sige at man graver porrer op og sætter dem helt tæt, dækker jorden rundt om, så man hurtigt og let selv i frostvejr kan hive porrer op.
  • Rodfrugter som vokser op over jorden og ikke kan tåle frost, kan beskytte mod frost ved at lægge dem ned i en åben kule og dække med vinterdække. Det kalder man også at slå dem ned i jorden. Det er afgrøder som selleri, rødbeder, majroer, ræddiker, knudekål.

Du kan se mere om at opbevare rodfrugter i åben kule i artiklen Lav en åben jordkule.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan slår man rødbeder ned?