Hvad kan man gøre for at undgå deforme jordbær?

Jeg har et problem som jeg håber at I kan hjælpe mig med. Det er angående stik i jordbær, så bærerne bliver deforme. Hvad gør man ved dette?

Med venlig hilsen
Henning Jensen, maj 2015

Svar

Deforme jordbær kan have mange forskellige årsager, og billedet er sjældent entydigt. Årsagen kan være

  • Manglende bestøvning
  • Nattefrost i blomstringsperioden
  • Skadedyrsangreb, især af tæger i de sene sorter

Hvad kan du gøre for at afhjælpe problemet?

Årsagen til den manglende bestøvning, kan være mangel på bier, eller dårligt flyvevejr. Bedst bestøvning opnås med god tilgang af bier; honningbier, vilde bier og/eller humlebier. Vejret skal være tørvejr og ikke for blæsende.

Bestøvningen kan fremmes ved at have et par bistader i nærheden og/eller give gode livsbetingelser i haven og nærmeste omegn for de vilde bier og humlebierne. Hvis der sprøjtes, bare en enkelt gang i fx roserne med et insektmiddel, måske mod lus, risikerer du også at forgifte »dine« bier. Så lad være med at bruge insektmidler.

Hvis der er under jordbærplanternes blomstringsperiode er risiko for nattefrost, kan planterne dækkes med fiberdug, et lagen, aviser eller lignende om aftenen. Dugen fjernes igen næste dag sidst på morgenen – til middag. Lader du dækket blive liggende, hindrer du bierne i deres arbejde, da de ikke kan komme til blomsterne.

Skadedyrene, har hver deres livscyklus, men generelt hjælper det at have et rigt fugleliv i haven. Adgang til vand (fuglebad, bassin, vandløb eller sø) er vigtigt for alle levende organismer. Også for fugle og bier. Sørg for et varieret plantedække i området, med træer, buske, stauder og urter. Gerne pollen- og nektarrige blomster »hele året«, og gerne bær og frugter til efterår og vinter. Opsætning af fuglekasser, hjælper også. Fodring af fuglene ændrer ikke det helt store, men hyggeligt, det er det.

Når alt dette er sagt, så forebygges angreb på dine jordbær også af åbne vidder og »god udluftning« i jordbærbedet.

Du kan selvfølgelig også dække dine jordbærplanter med fiberdug, og på den måde hindre angreb. Det har bare den ulempe, at blomsterne ikke kan bestøves, og så gør du kun problemet, med de deforme bær, større.

Mit råd vil være at sørge for en have med så mange levesteder som muligt for alle dyr. Mangler der bier til bestøvningen, og det gør det mange steder i landet, kan du selv starte som biavler eller måske overtale en biavler til at sætte stader op i nærheden. Det bedste ville være, at invitere de vilde bier indenfor og så lade dem sørge for bestøvningen.

Honningbien er egentlig en invasiv art, som tager den føde som de vilde bier skulle have haft. Men det er en anden historie.

jordbær fiberdug

I den her have prøver de at dække jordbærbedet med fiberdug for at hindre tægeangreb. Men som man kan se, så har bierne ikke en chance for at bestøve blomsterne. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan man gøre for at undgå deforme jordbær?