Hvordan kan vi beskytte kimplanter mod snegle?

Flere af vores grøntsagskimplanter (f.eks. salat, gulerødder og squash), som lige er kommet op, bliver spist hurtigt og effektivt. Skal de helst hegnes ind mod ex. snegle, indtil planterne har en vis størrelse?

Med venlig hilsen
Erik Hansen, juni 2015

Svar

De fleste haveejere har prøvet nøjagtig det samme. Jeg har lige fået ædt nogle kålplanter, som jeg havde sået direkte på et bed. De kom op og forsvandt så stille og roligt i løbet af nogle dage. Kålplanter kan man forkultivere lige som en del andre grønsagsarter og på den måde løse problemet. Det gælder også salat og squash. Det kan man ikke med bl.a. rodfrugter – normalt plejer de ikke at være de mest eftertragtede planter. Men er der mange snegle, må de jo tage, hvad der er.

Der er flere muligheder:

I kan hegne ind og fjerne alle snegle fra området – det vil tage lidt tid. Der findes sneglehegn, sneglekanter til at sætte på højbede, og løsninger til indhegning af enkelte planter.

Det kan også reducere sneglenes lyst til at være på et areal, at det er åbent og uden plantevækst og skjulesteder om dagen. Prøv evt. at klargøre arealet til såning i god tid og riv det med få dages mellemrum, så der bliver et lag fint tørt jord i overfladen – det er ikke et godt sted for snegle.

Den nødvendige og langsigtede løsning er at gå i gang med at bekæmpe sneglene – for I har helt sikkert for stor en bestand. Det kan være både agersnegle og dræbersnegle. Se mere om dræbersnegle og hvordan bestanden kan reduceres.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan kan vi beskytte kimplanter mod snegle?