Hvorfor går mine porrer i stok?

Kan i hjælpe mig med et spørgsmål: Næsten alle mine porre går i stok.

Der kommer en hård stængel inden i, desuden kommer der små porre også.

Med venlig hilsen
Bjarne Kristiansen, august 2015

Svar

Porre er en toårig plante, som blomstrer i andet vækstår. Hvis de udsættes for en kuldepåvirkning i foråret, kan de registrere den som vinter. Og så går de i stok. Kulden kan de udsættes for under forkultivering eller efter udplantning. Og så oplever man, at rigtig mange planter går i stok. Det er ikke usædvanligt, at enkelte planter går i stok ud af mange.

Hvis du har plantet tidligt ud i år, så er der stor risiko for, at de har registreret en kuldeperiode og at mange nu går i stok. Der er ikke noget vundet ved at plante ud tidligt i maj, det kan sagtens vente til sidst i maj, hvor nætterne normalt er lunere. Hvis man køber bakker med porrer, står de dog ofte så tæt, at man ikke kan lade dem stå i venteposition i ret lang tid. Hvis man selv sår sine porrer, så brug en stor kasse, så der er plads til, at de kan vokse, indtil vejret er til at plante ud.

Normalt sker der ikke en kuldepåvirkning under forkultivering, hvis man lige dækker planterne med fiberdug i kolde nætter. Det her gælder i øvrigt også selleri, som endnu lettere løber i stok efter kuldepåvirkning.

Lige når porrerne begynder at sende blomsterstænglen op, kan man fint spise planterne, senere bliver den hård og fylder for meget i porrerne. Og der er rigtig ærgerligt, når nu man troede, at man havde de flotteste porrer.

De små porrer kan være fordi du ikke har plantet ud enkeltvis, men højst sandsynligvis er det sorten, som har tendens til at sætte sideplanter fra løgbasis. Vælg en anden sort næste år.

Som tingene står, så ville jeg lade de små porrer vokse på de planter, der går i stok – måske de kan give små brugbare porrer. Kan du skære den store porre væk og lade de små vokse videre på roden. Prøv på et par stykker. Måske den store bare sender stok op igen. Jeg har ingen erfaring med det, men erfaring er noget, man får ved at forsøge det, andre ikke har prøvet. Hvis du forsøger, så skriv gerne en kommentar med din erfaring.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor går mine porrer i stok?