Skal toppen klippes af jordskokker i efteråret?

Skal man klippe toppen af jordskokkerne om efteråret?

Med venlig hilsen
Poul Sørensen, oktober 2015

Svar

Jordskokker er først færdigudviklede til at begynde at bruge her engang efter efterårsferien. Du skal derfor ikke klippe toppen af, de vokser helt til toppen visner.

Når toppen er vissen, kan du godt klippe den noget ned, men lad i hvert fald et 30 cm tilbage, så du har et »håndtag« at holde i, når du graver dem op. Tror du på snevinter, så lad hele toppen stå, så du er sikker på, at du kan finde dem i et tykt lag sne. Jordskokker kan fint blive i jorden og graves op i frost og sne.

Det er godt at kunne se, hvor centrum at planterne er, når de skal graves op. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal toppen klippes af jordskokker i efteråret?