Kan jeg sætte bønner og ærter sammen i et højbed?

Jeg har læst at man ikke bør dyrke bønner og ærter i samme (høj-)bed. Men da jeg ikke kan se logikken i dette, spørger jeg lige her, om det mon kan have noget på sig?

Med venlig hilsen
Michael Langebæk, maj 2016

Svar

Ærter og bønner tilhører samme plantefamilie, og man dyrker normalt ikke planter fra samme plantefamilie som naboplanter.De forskellige arter inden for samme plantefamilie stiller ofte samme krav til voksestedet, dvs. efterspørger de samme mineraler, mikronæringsstoffer, har samme slags rødder osv. Og samtidig angribes de af samme slags skadedyr og sygdomme (dog ikke et problem ved ærter og bønner).

Men her taler vi om dyrkning to rækker ved siden af hinanden. Der er ikke noget i vejen for, at du kan have bønner i den ene side af højbedet og ærter i den anden side og så en tredje afgrøde mellem dem. Jeg vil heller ikke udelukke, at de kan vokse ved siden af hinanden – jeg har aldrig afprøvet det. Jeg bruger tommelfingerreglen ovenfor, og så er der en masse erfaringer med gode og dårlige naboplanter.

Du kan læse mere i disse artikler:

Sædskifte og blandingskultur

Blandingskultur giver mange fordele

Plantefamiier i køkkenhaven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg sætte bønner og ærter sammen i et højbed?