Hvorfor lider mine tomater?

Hej. jeg ny drivhusejer og har selvfølgelig blandt andet sat cherrytomater. jeg kan ikke forstå, at bladene krøller lidt sammen, de ser ikke sunde ud?. jeg har automatisk vinduesåbner og lukker dåren op når det er varmt.

Med venlig hilsen
Gitte Hansen, maj 2016

Svar

Det mest sandsynligt lige nu, hvor vi har (hvis vi er heldige) varme dage men også lidt kolde nætter, er en fysiologisk ændring, altså ikke en sygdom, men planternes svar på en påvirkning udefra. Lidt som børn kan blive til små voksne hvis de har gener for det – men også hvis de ikke får mad nok.

Bladene ruller sammen fra bunden ind mod midten/oversiden i begge sider – meget. Det starter oftest for neden. Og det er helt harmløst (og meget almindeligt) og går ikke ud over høsten. ‘Indeterminate’, dvs. klatrende sorter, er vist mere udsatte end busktomater. Og nogle sorter mere end andre.

Der er også nogle (ikke så almindelige i hobbydrivhuse i min erfaring) virus-sygdomme, der kan få tomatblade til at rulle, men ikke så meget og så jævnt som ved temperaturpåvirkning her i foråret. Kanterne krøller, planterne gå i stå, der er misfarvninger af blade eller bladnerver osv.

Sprøjteskader kan også få bladene til at krølle, men så ser hele bladet og planten grimt og misdannet ud. Og der er normalt andre ting i haven, der bliver skadet samtidigt, hvis det fx kommer med vinden fra en mark i nærheden.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor lider mine tomater?