Hvad gør jeg der er rust i alle mine porrer?

Mine porrer er ramt kraftigt af rust. Jeg har læst mig til, at når ens planter er ramt af rust er der intet at gøre, så jeg spekulerer derfor på, om jeg kan fjerne/nedskære alt det grønne på porrerne, så kun det hvide skaft står tilbage. Kan porrerne leve videre efter så hårdhændet en behandling?

Med venlig hilsen
Steen Don, august 2016

Svar

Det eneste du kan gøre er at fjerne de angrebne blade fra planterne, og de kan godt tåle den behandling. Jeg har gjort det i årevis. Rustangrebet går i stå i tørre perioder, så det kan du jo håbe på tørt vejr de næste uger. I efteråret vokser porrerne godt, og angrebet holder op. Så ved at fjerne de angrebne blade skal du nok få porrer. Men du vil skulle fjerne 1–2 lag af porrerne, når du høster dem, da du ikke får stoppet angrebet fuldstændigt. Jeg fjerner de angrebne blade helt fra haven, og det har minimeret problemet, men ikke fjernet det.

Du kan læse mere om, hvordan du forebygger angreb, bl.a. ved at fjerne alle blade med rustangreb fra jorden, og ved at overholde et godt sædskifte. Der findes adskillige racer af løg- og porrerust, og jeg mener ud fra praktiske erfaringer, at porrerust ikke går på løg, og løgrust ikke går på porre. Læs artiklenLøg- og porrerust

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad gør jeg der er rust i alle mine porrer?