Kan sidste års stikløg bruges næste år?

Da jeg i dag var i det lokale byggemarked købte jeg 2 poser restløg af kepaløg. Jeg har tænkt mig at sætte løgene næste forår. Jeg tror at de ikke blev solgt i foråret og derfor blev solgt billigt.

Går løgene i stok hvis de er fra sommeren 2016 eller er løgene »ligeglade« med hvor lang tid de bliver gemt?

Med venlig hilsen
Markus Fog, oktober 2017

Svar

Hvis de stikløg har ligget siden i foråret i butikken, så bør de være helt udtørrede nu. Jeg har prøvet at have nogle stikløg liggende til efterår, og de var helt tørre.

Hvis de er faste og gode, ville jeg overveje, om det var efterårsstikløg, som de sælger til at lægge i efteråret. De bliver normalt solgt først i oktober til at lægge i efteråret, og er en særlig sort til overvintring. Prøv at se, hvad der står på dem. Ofte er det sorten Radar, men der er vist flere sorter.

Jeg ville tage chancen og lægge dem nu og se, om de overvintrer derude. Evt. sætte dem i en kasse i drivhuset, da det nu er så sent. Minimum 15–20 cm jorddybde. og så sætte kassen udenfor, når det bliver tidligt forår og du skal bruge pladsen i drivhuset. Løgene vil gerne ud i køligt vejr og regn i foråret. Jeg har brugt metoden til at få ekstra tidlige løg i foråret med efterårsstikløg. I år er det med såede løg, sået 18. august.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan sidste års stikløg bruges næste år?